Dodaj obiekt sportowydodaj klub sportowydodaj wydarzenie sportowe

Logowanie Rejestracja »» Przypomnij hasło
Jesteś tutaj: » Strona główna  / Informacje o dyscyplinach  / Rajdy Samochodowe

rajdy samochodowe

rajdy samochodowe ArenaSportu.pl jest idealnym miejscem dla wszystkich uprawiających rajdy samochodowe. To nie tylko aktualna baza klubów, ośrodków i wydarzeń sportowych z całej Polski ale również społeczność, którą możesz tworzyć razem z nami.

Zapraszamy wszystkich chętnych do rejestracji - pozwól się odnaleźć innym kierowcom, a także sam dodawaj kluby, ośrodki, organizuj spotkania lub zawody.

Oprócz tego u nas poznasz rodzaje wyścigów, a także dowiesz się więcej o przebiegu rajdu i historii tej dyscypliny.

Czym są rajdy samochodowe rozwiń rozwiń

Czym są rajdy samochodowe zwiń zwiń


Rajdy samochodowe to dyscyplina sportu motorowego, która polega na jak najszybszym przejechaniu wyznaczonej przez organizatora wyścigu trasy w specjalnie do tego celu przygotowanym samochodzie rajdowym. W rajdach uczestniczą dwuosobowe załogi składające się z kierowcy i pilota, które do startu dopuszczane są pod warunkiem posiadania, odpowiedniej do rangi imprezy, licencji rajdowej.

Przebiegającą po ogólnodostępnych drogach publicznych trasę dzieli się na odcinki specjalne (kierowcy przejeżdżają wyznaczoną odległość jeden po drugim, mierzy im się czas) oraz dojazdówki (czas przejazdu nie jest wliczany do końcowej klasyfikacji, ale kierowcy zobowiązani są dotrzeć do końca wyznaczonego odcinka w określonym wcześniej przez organizatora czasie pod groźbą doliczenia karnych minut do klasyfikacji). Pomiędzy poszczególnymi fragmentami trasy rozmieszczone są ponadto Punkty Kontroli Czasu oraz Punkty Kontroli Przejazdu.

Historia rajdów rozwiń rozwiń

Historia rajdów zwiń zwiń


Pierwsza impreza samochodowa odbyła się w 1887 roku we Francji i miała… jednego uczestnika. Był nim belgijski markiz Albert de Dion, który przejechał trasę licząca 32 km z Paryża do Wersalu w pojeździe na napęd parowy. Nazwisko markiza przeszło do historii także z innych powodów. Tak samo nazywała się bowiem marka samochodów produkowanych przez niego wspólnie z mechanikiem G. Boutonem w latach 1883-1932. Nieco prymitywny napęd parowy został zastąpiony przez nowatorskie szybkobieżne silniki spalinowe. Cztery lata później do listy innowacji wprowadzonych przez duet de Dion – Bouton doszło tylne zawieszenie - tzw. oś De Dion, która w okresie późniejszym znalazła szerokie zastosowanie w samochodach wyścigowych.

Pierwszy rajd na trasie Paryż - Rouen odbył się w 1894 roku, a już dwa lata później rozegrano wyścig o długości 1720 km na trasie Paryż – Marsylia – Paryż. W 1899 roku zorganizowano samochodowe Tour de France. Do najsłynniejszych zawodów samochodowych tamtego okresu należą: Puchar Gordona Bennetta, Puchar Vanderbilta, Puchar Flori, Tourist Trophy oraz Grand Prix Francji, które przetrwało do dzisiejszych czasów. Jedna z najsłynniejszych obecnie rund samochodowych mistrzostw świata – Rajd Monte Carlo – po raz pierwszy zorganizowano w 1911 roku. Inna znana runda, uważana jednocześnie za jedną z najtrudniejszych – Rajd Safari – do kalendarza eliminacji mistrzostw świata dołączyła w 1953 roku.


RAJDY SAMOCHODOWE W POLSCE

Początki rajdów samochodowych w Polsce sięgają 1921 roku. W tym właśnie roku odbył się pierwszy Rajd Automobilklubu Polski. Przedwojenne rajdy różniły się dość znacznie formułą ich przeprowadzania, polegały raczej na przejechaniu z jednego miejsca do drugiego.

Rozwój dyscypliny w Polsce zahamował kryzys ekonomiczny lat 30-tych, a później II wojna światowa. Sport odżył dopiero w latach 50-tych. Do Rajdu Polski zaczęły stopniowo dołączać inne wyścigi, w których powiały się już odcinki specjalne, choć wciąż dominowały tzw. dojazdówki. Bazę samego Rajdu Polski przeniesiono z Warszawy do Krakowa, a poszczególne rundy rozgrywane były najczęściej w Kotlinie Kłodzkiej, Górach Sowich a nawet Karkonoszach. Po problemach organizacyjnych impreza ponownie zmieniła lokalizację – tym razem przeniesiono ją do Wrocławia. Zmianie tej towarzyszyło wprowadzenie klasyfikacji generalnej rajdu (wcześniej rywalizacja tylko w klasach).

W latach 80-tych, po kryzysie paliwowym i gospodarczym, formuła rajdów ponownie uległa zmianie. Stały się one krótsze, zwarte, a te same odcinki specjalne rozgrywano po kilka razy. W kolejnych latach doszły regulacje organizacyjno-serwisowe, a formuła rajdu od tego czasu pozostała bez większych zmian.

Rodzaje rajdów rozwiń rozwiń

Rodzaje rajdów zwiń zwiń


Do najważniejszych serii rajdowych rozgrywanych cyklicznie należą:

  1. Rajdowe Mistrzostwa Świata (World Rally Championship – WRC) – seria swoimi początkami sięga lat 70-tych XX wieku. Prowadzona jest odrębnie klasyfikacja kierowców i konstruktorów. W tej pierwszej, o zwycięstwie decyduje łączna ilość punktów zebrana przez zawodnika we wszystkich rundach. Te przyznawane są w systemie: zwycięstwo - 10 punktów, pozycja druga 8, trzecia 6, czwarta 5, piąta 4, szósta 3, siódma 2 i wreszcie jeden punkt dla ósmego na mecie zawodnika. W klasyfikacji końcowej nie są brane pod uwagę czasy poszczególnych rund. Od 2004 roku nieprzerwanie w serii zwycięża francuski kierowca Sebastian Loeb.

  2. Rajdowe Mistrzostwa Europy (European Rally Championship – ERC) – seria rozgrywana od 1953 roku. W końcowej klasyfikacji czterokrotnie triumfowali polscy kierowcy: trzy tytuły mistrza Europy wywalczył Sobiesław Zasada (sezony 1966, 1967 oraz 1971), raz sztuki tej udało się dokonać Krzysztofowi Hołowczycowi (zwyciężył w 1977 roku).

  3. Intercontinental Rally Challenge (IRC) – seria rozgrywana od 2005 roku, przez pierwsza dwa lata od powstania znana była pod nazwą International Rally Challenge. Charakteryzuje się ona samochodami grupy N i grupy A w klasach A5, A6 i A7 z silnikiem o pojemności do 2000 cm³. W serii bierze udział siedem zespołów: Abarth, Honda, Peugeot, Proton, Ralliart, Škoda i Volkswagen.

Poza tymi trzema najbardziej znanymi seriami rajdowymi, rozgrywane są jeszcze inne ważne w kalendarzu rajdowca wyścigi. Są to, między innymi: puchar świata w rajdach terenowych (World Cup for Cross-Country Rallies), puchar w rajdach terenowych typu baja (International Cup for Cross-Country Bajas), najdłuższy i najcięższy rajd terenowy na świecie Rajd Dakar, Mistrzostwa Europy w wyścigach górskich (European Hill Climb Championship – EHCC) oraz najtrudniejszy wyścig górski na świecie rozgrywany w Stanach Zjednoczonych - Pikes Peak.

Przebieg rajdu rozwiń rozwiń

Przebieg rajdu zwiń zwiń


Zanim uczestnicy rajdu rozpoczną właściwą rywalizację, odbywa się trwający od jednego do trzech dni (w zależności od długości, trudności oraz rangi imprezy) rekonesans. Jest to wstępne zapoznanie się z trasą, w trakcie którego załogi sporządzają notatki ułatwiające im późniejszą nawigację we właściwych zmaganiach. Kolejną możliwość zaznajomienia się z trasą dostarcza ekipom odcinek testowy, podczas którego mogą oni przetestować ustawienia samochodów, zanim rozpoczną rywalizację w rajdzie. Udział w odcinku testowym nie jest obligatoryjny w przeciwieństwie do ostatniego elementu przedrajdowego programu, badań kontrolnych. W ich trakcie komisarze techniczni sprawdzają zgodność wyposażenia samochodu, jego wagi i wymiarów z wymogami regulaminu pod względem bezpieczeństwa oraz przepisów drogowych.

Najczęściej rywalizację właściwą w rajdzie inauguruje tzw. start honorowy, choć można spotkać się rozpoczęciem rajdu od Super OS'u, rozgrywanego wieczorem dzień przed pierwszym etapem rajdu.

Rajd składa się z kilku etapów, które najczęściej są kolejnymi dniami rywalizacji. Każdy etap składa się z przejeżdżanych dwu - lub trzykrotnie tych samych odcinków trasy, zwanych sekcjami lub pętlami. W skład pętli wchodzi odcinek drogowy złożony z dojazdówki oraz odcinka specjalnego.

Rozpoczynają i kończą się one parkiem serwisowym, w którym możliwe jest dokonywanie napraw samochodu takich jak wymiana zniszczonych podzespołów, zmiana ustawień, typu ogumienia, itp. W przypadku wyjątkowo długich pętli, na trasie zlokalizowana jest dodatkowo strefa tankowania, w której możliwe jest uzupełnienie paliwa w samochodzie. W przerwach pomiędzy kolejnymi etapami, samochody lokuje się w parkach zamkniętych, w których jakiekolwiek próby naprawiania samochodu są surowo zabronione pod groźbą całkowitego wykluczenia z rajdu.

Zwieńczeniem rajdu jest meta honorowa na której ma miejsce dekoracja zwycięzców. Po niej przeprowadza się jeszcze regulaminowe badania kontrolne.