Dodaj obiekt sportowydodaj klub sportowydodaj wydarzenie sportowe

Logowanie Rejestracja »» Przypomnij hasło
Jesteś tutaj: » Strona główna  / Artykuły  / Czym charakteryzuje się rower typu kolarzówka?

Czym charakteryzuje się rower typu kolarzówka?

Amatorska i wyczynowa jazda po szosie zwykle kojarzy się z kolarzówką. Ta potoczna nazwa określa rower szosowy, którego konstrukcja sprzyja szybkiej jeździe po płaskiej asfaltowej nawierzchni. Kolarz ma na niej bardzo charakterystyczną pochyloną pozycję, a cała budowa roweru jest maksymalnie nastawiona na osiągi i podniesiony poziom aerodynamiki.

Lekkość, sztywność i brak amortyzacji

Każdy, kto chociaż raz jechał kolarzówką, wie, że to bardzo szczególny typ jednośladu. Kolarzówka Trek, jak i wiele innych modeli została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu maksymalnych osiągów na szosie. Wyróżnikiem każdej kolarzówki jest niska waga i wysoka sztywność ramy. Można to osiągnąć przez zastosowanie odpowiednich materiałów, takich jak aluminium i włókna węglowe. Cały rower waży mniej niż 10 kg, a modele wyczynowe nawet poniżej 6 kg!

Rama roweru szosowego ma długą rurę podsiodłową. Zwiększenie dystansu między siodełkiem a kierownicą wymusza pochyloną pozycję kolarza. Cała rama wykonana jest na sztywno bez stosowania dodatkowej amortyzacji. Większa sztywność daje lepsze osiągi w zakrętach, które kolarzówka Trek pokonuje niezwykle szybko.

Koła, ogumienie i szprychy w kolarzówkach

Zwykle w kolarzówkach można spotkać koła o rozmiarze 28 cali. Stosuje się obręcze wąskie, które świetnie komponują się z oponami o szerokości 23 lub 25 mm. W zastosowaniach amatorskich ogumienie szosowe ma niewielki bieżnik, natomiast dla wyczynowych zastosowań opony są go zupełnie pozbawione. Sprzyja to bardzo dobrej przyczepności, ale jedynie na suchym i pozbawionym lotnych pyłów asfalcie.

Jeżeli mowa o ogumieniu, należy wspomnieć o poziomie jego napompowania. Zwykle ciśnienie w kołach do użytku amatorskiego oscyluje w granicach 8–10 barów. Jeśli stosowane są opony typu szytki, możliwe jest uzyskanie wyższych wartości. Sprzyja to osiąganiu znacznych prędkości, ale znacząco zmniejsza amortyzację. Zwłaszcza w wariantach wyczynowych nie przykłada się do niej większego znaczenia.

W kontekście szprych warto wspomnieć o ich konstrukcji. Dla zwiększenia aerodynamiki wykorzystywane są szprychy płaskie. Oczywiście spotykane są głównie w kolarzówkach Trek czy innych modelach o zastosowaniu półwyczynowym i profesjonalnym.

Przekładnie, kierownica i hamulce

To kolejne wyróżniki rowerów szosowych. Stosowane kasy mają po 2 biegi z przodu i 8–11 z tyłu. Dzięki temu łatwiej jest utrzymać stałą prędkość bez względu na stopień nachylenia drogi. Dla osiągania wyższych prędkości stosuje się też kierownicę typu baranek. Ma ona charakterystyczną giętą konstrukcję, która wymusza mocny pochył kolarza i podniesienie aerodynamiki. Dzięki 3 różnym uchwytom można bez strat na prędkości zmieniać pozycje i dać odpocząć niektórym partiom ciała.

Ostatni ważny punkt budowy kolarzówki to hamulce. Dawniej najpopularniejsze były odmiany szczękowe, dzisiaj natomiast przeważają warianty tarczowe. Lepiej sprawdzają się przy wytracaniu wyższych prędkości, co wynika ze skuteczności modulowania siłą hamowania. Poprawiają więc bezpieczeństwo jazdy zwłaszcza na najszybszych odcinkach.

Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://bondariew.pl/kategoria-produktu/rowery/rowery-szosowe/