ArenaSportu.pl jest idealnym miejscem dla wszystkich uprawiających kolarstwo. To nie tylko aktualna baza klubów, ośrodków i wydarzeń sportowych z całej Polski ale również społeczność, którą możesz tworzyć razem z nami.
Zapraszamy wszystkich chętnych do rejestracji - pozwól się odnaleźć innym kolarzom, a także sam dodawaj kluby, ośrodki, organizuj spotkania lub zawody.
Zapraszamy wszystkich chętnych do rejestracji - pozwól się odnaleźć innym kolarzom, a także sam dodawaj kluby, ośrodki, organizuj spotkania lub zawody.
Oprócz tego u nas poznasz rodzaje wyścigów kolarskich, a także dowiesz się więcej o sprzęcie i historii tej dyscypliny.
Czym jest kolarstwo szosowe rozwiń
Czym jest kolarstwo szosowe zwiń
Kolarstwo szosowe to najbardziej popularna, jednocześnie najstarsza i najbardziej tradycyjna odmiana kolarstwa. Zawodnicy uprawiający tę dyscyplinę ścigają się po zwykłych drogach publicznych na rowerach szosowych. Kolarstwo szosowe wchodzi w skład grupy sportów rowerowych zatwierdzonych przez Międzynarodową Unię Kolarską (UCI), zwanych kolarstwem klasycznym.
Historia kolarstwa rozwiń
Historia kolarstwa zwiń
Historia kolarstwa szosowego w nieodzowny sposób wiąże się z genezą samego roweru. Projekt tego, jak twierdzi wielu badaczy wynalazków, powstać miał już w epoce renesansu z ręki słynnego Leonardo da Vinci. Prawdopodobnie nie został on jednak nigdy skonstruowany, przez co pierwszą już udokumentowaną i zrealizowaną konstrukcję roweru przypisuje się francuskiemu wynalazcy De Sivrac`owi. Nie była to szczególnie skomplikowana maszyna, bowiem rower projektu Francuza, który sam ochrzcił mianem celerifere, sprowadzał się do dwóch kół połączonych ramą, a w ruch wprawiało się go odpychając nogi od podłoża. Miał on swoje oczywiste wady, z czego najważniejszą był brak możliwości skręcania.
Nieco bardziej zaawansowanej technologicznie wersji roweru świat doczekał się w 1813 roku za sprawą Karla Friedricha von Draisa, który skonstruował pierwowzór bicykla. Maszyna nazwana ”drezyną” składała się z dwóch kół połączonych drążkiem, pomiędzy którymi umieszczono siodełko i podpórkę dla rąk. Wciąż brakowało jednak najważniejszego, ze współczesnego punktu widzenia, elementu roweru - pedałów. Te na rowerze pojawiły się dzięki Francuzowi Pierre Michaux. Początkowo przykręcano je do przedniego koła, co rodziło konieczność znacznej dysproporcji rozmiarowej między przednim i tylnim kołem, a w rezultacie przysparzało ówczesnym cyklistom wielu wypadków. W latach 60. XIX wieku wynaleziono wreszcie mechanizm łańcuchowy – początkowo stosowano przekładnię, która poprzez silny, rzemienny pasek przenosiła napęd na tylne koło. Tę konstrukcję zawdzięczmy Johnowi Kemp Starley’owi, który swoją wersję maszyny nazwał „Rover”. Wkrótce potem listę udoskonaleń w konstrukcji rowerów uzupełniły gumowe opony na koła i nic już nie stało na przeszkodzie, by w 1867 roku rozpocząć fabryczną, masową produkcję jednośladów.
Nie oznacza to wcale, że dopiero mając do dyspozycji w pełni bezpieczny i wygodny w prowadzeniu rower, cykliści zaczęli się ścigać ze sobą na różnego rodzaju zawodach. Z rywalizacją sportową rowerzystów spotkać można było się już w czasach pierwszych „drezyn”, a więc w latach 20. XIX wieku. Wprowadzanie kolejnych udoskonaleń w jego konstrukcji sprzyjało jedynie rozkwitowi popularności maszyny. Pierwsze większe wyścigi przeprowadzano już na przełomie XIX i XX wieku, w tym najbardziej wówczas znane – w Bordeaux (rozgrywany do 1981r.) i w hali Madison Square Garden (sześciodniówka).
Od 1903 roku ulicami miast francuskich corocznie przeprowadza się prestiżowy Tour de France. Sześć lat później w kalendarzu najbardziej znanych imprez kolarskich pojawił się Giro d'Italia, a trzeci z najsłynniejszych obecnie wyścigów, Vuelta a España, zadebiutował w 1935 roku. W międzyczasie, a dokładniej w 1924 roku kolarstwo szosowe dołączyło do listy dyscyplin olimpijskich przy okazji Olimpiady w Monachium.
Kolarstwo szosowe należało do najstarszych sportów zawodniczych uprawianych również w Polsce. Do naszego kraju rower dotarł dzięki Towarzystwu Gimnastycznemu „Sokół” z Lwowa w 1867 roku. Pierwsze mistrzostwa Królestwa Polskiego na szosie odbyły się w 1891 roku. W 1948 roku zorganizowano z kolei po raz pierwszy prestiżową, głównie w latach 60-tych, 70-tych i 80-tych, imprezę kolarską - Wyścig Pokoju. Obecnie najważniejszym kolarskim wydarzeniem w Polsce jest Tour de Polotne, wyścig rozegrany po raz pierwszy w 1928 roku, a od 2005 roku należący do cyklu UCI ProTour.
Rodzaje wyścigów rozwiń
Rodzaje wyścigów zwiń
Wyścigi szosowe podzielić można na cztery odrębne rodzaje:
- Wyścigi wieloetapowe – rozgrywa się je w czasie od kilku dni do trzech tygodni na ustalonej trasie, po jednym (czasem więcej), etapie na dzień. Czasy poszczególnych etapów są łączone, a zwycięzcą zostaje kolarz, który uzyskał najlepszy łączny czas na trasie całego wyścigu.
Do najsłynniejszych wyścigów wieloetapowych należą: - Tour de France – jest najdłuższym tego typu wyścigiem przeprowadzanym na świecie. Uczestnicy pokonują trasę liczącą ponad 3000 km, robiąc pętlę po terytorium całej Francji, przez co impreza znana jest również jako „Wielka Pętla”.
- Giro d'Italia – organizowany od 1908 roku, w ciągu trzech majowych tygodni na terenie Włoch i krajów przyległych. Słynie z licznych wymagających etapów górskich.
- La Vuelta a España – Wyścig Dookoła Hiszpanii; ostatni z trójki „wielkich tourów”. Ogólny profil trasy jest bardzo pofałdowany przez co wyścig ten wygrywają przeważnie specjaliści od rowerowej wspinaczki.
- Wyścigi jednoetapowe (klasyki) – rozgrywa się w ciągu jednego dnia na trasie wiodącej z jednego miasta do drugiego albo na trasach tworzących koło (rundy), które pokonuje się kilka-kilkanaście razy.
Do najsłynniejszych klasyków należą: - Mediolan-San Remo – „klasyk włoski”; wyścig organizowany jest corocznie w marcu i często określa się go mianem „wiosennych mistrzostw świata".
- Paryż-Roubaix – wyścig znany jako „Piekło Północy”. Z racji na niezwykle trudną trasę wiodącą w swoim długim odcinku przez „kocie łby”, kolarze pokonują dystans na specjalnych rowerach wyposażonych w mały amortyzator tylny.
- Tour des Flandres – trasa wyścigu prowadzi po pagórkowatych terenach Flandrii i składa się z kilkunastu krótkich, stromych podjazdów w dużej części wyłożonych brukiem, które przy dużych opadach deszczu kolarze są zmuszeni pokonywać pieszo.
- Jazda na czas – rozgrywana w ramach wyścigów wieloetapowych jako indywidualna lub drużynowa jazda na czas, funkcjonuje również jako dyscyplina rozgrywana podczas Mistrzostw Świata. Kolarze startują oddzielnie, w określonych odstępach czasowych i mają za zadanie pokonanie trasy w jak najkrótszym czasie.
- Kryteria – wyścigi organizowane na zamkniętej okrężnej trasie. Zwycięża kolarz, który po przejechaniu wszystkich okrążeń uzbiera największą liczbę punktów (punkty przyznawane są za trzy pierwsze miejsca w każdym okrążeniu).
Sprzęt rozwiń
Sprzęt zwiń
Podstawowym wyposażeniem kolarza jest oczywiście rower szosowy - specjalnie dostosowany do warunków drogi asfaltowej. By zawodnik mógł wystartować w wyścigu, rower ten spełniać musi szereg wymagań nałożonych przez Międzynarodową Unię Kolarską.
Musi być to jednoślad pionowy z kołami jednakowej średnicy - najczęściej 650 lub 700 milimetrów. Wyposażony musi być ponadto w klasyczny układ napędowy – składający się z zespołu zębatek przednich napędzanych bezpośrednio za pomocą nóg przy pomocy korb i pedałów. Te z kolei połączone są łańcuchem z zespołem zębatek napędzających bezpośrednio tylne koło. Również rama roweru musi mieć określony, tak zwany klasyczny kształt. Oznacza to, że składać musi się ona z głównego trójkąta o określonych przez Unię rozmiarach maksymalnych i minimalnych, trójkąta tylnego oraz przednich widełek, których rozmiary i budowa są także ściśle zdefiniowane przez UCI. Do niedawna obowiązywała również zasada określająca, liczbę zębatek i przełożeń (10 przełożeń: dwie zębatki z przodu i 5 z tyłu) obecnie przepis już nie funkcjonuje i współczesne rowery szosowe posiadają zwykle dwie zębatki z przodu i 9 - 11 zębatek z tyłu, co daje razem od 18 do 22 przełożeń.
Poza rowerem kolarz szosowy wyposażony musi być w odpowiedni strój i akcesoria. Obcisłe, wykonane z lycry koszulka i spodenki mają za zadanie poprawić aerodynamikę oraz zapewnić skórze odpowiednie dotlenienie. Nieodzownym ekwipunkiem kolarza jest również kask, specjalne rękawiczki i okulary przeciwsłoneczne o aerodynamicznym kształcie - chroniące zawodnika przed słońcem, wiatrem i owadami.
Bardzo często używanym przez kolarzy akcesorium są specjalne pedały zatrzaskowe "SPD" wraz ze specjalnym obuwiem. System ten zapewnia kolarzowi bardziej precyzyjną kontrolę nad rowerem.
CWKS „Resovia” Rzeszów
Rzeszów
Sokólski Klub Rowerowy SAKWA
Sokółka
Toruński Klub Kolarski PACIFIC
Toruń
DHL-Author
Warszawa
LKS Ziemia Opolska
Opole
Ludowy Klub Sportowy “Stomil”
Bełchatów
KKS Ślęza
Sobótka
Bielski Klubu Kolarski
Bielsko-Biała
Strona poświęcona kolarstwu w Bielsku Białej i okolicach. Ze szczególnym uwzględnieniem kolarstwa...
WKS Flota
Gdynia