ArenaSportu.pl jest idealnym miejscem dla wszystkich grających w paintball. To nie tylko aktualna baza klubów, obiektów i wydarzeń sportowych z całej Polski ale również społeczność, którą możesz tworzyć razem z nami.
Zapraszamy wszystkich chętnych do rejestracji - pozwól się odnaleźć innym graczom, a także sam dodawaj kluby, ośrodki, organizuj spotkania lub zawody.
Zapraszamy wszystkich chętnych do rejestracji - pozwól się odnaleźć innym graczom, a także sam dodawaj kluby, ośrodki, organizuj spotkania lub zawody.
Oprócz tego u nas poznasz scenariusze rozgrywek, historię gry oraz uzyskasz wiele przydatnych informacji.
Czym jest paintball rozwiń
Czym jest paintball zwiń
Paintball jest to sport posiadający charakter militarny, wymagający od uczestników opracowania strategii dla każdej rozgrywki. Podstawowym założeniem dla graczy jest eliminacja „wroga” z drużyny przeciwnej lub wykonanie wcześniej ustalonego zadania. Do swojej dyspozycji gracze posiadają karabinki tzw. markery, których amunicję stanowią kulki wykonane z żelatyny, w środku których znajduje się farb. W chwili trafienia kulką farba pozostawia na kombinezonie gracza ślad, co oznacza dla niego koniec rozgrywki i konieczność opuszczenia terenu gry.
Scenariusze rozgrywek rozwiń
Scenariusze rozgrywek zwiń
Eksterminacja – w grze bierze udział więcej drużyn, liczących zazwyczaj od 4 do 6 graczy. Celem gry jest wyeliminowanie przeciwników z pozostałych drużyn. Czas trwania gry zazwyczaj nie przekracza 45 minut. Za każdego trafionego przeciwnika drużyna otrzymuje punkty. Dobrze jest w grze mieć sędziego, ponieważ znacznie upraszcza to liczenie punktów. Istnieje zakaz komunikowania się pomiędzy uczestnikami gry, którzy zostali trafieni a tymi którzy jeszcze grają. Drużyna wygrana to ta, która zdobyła najwięcej punktów.
Zdobywanie Flagi – najbardziej klasyczny ze znanych scenariuszy i najbardziej popularny dla zawodników grających w lasach. Większość pozostałych rozgrywek, które obywają się w lesie to zmodyfikowane lub udoskonalone wersje tego scenariusza. W grze toczą ze sobą walkę dwa zespoły (nie ma wskazówek dotyczących liczebności drużyn). Celem gry jest zdobycie flagi drużyny przeciwnej umiejscowionej w obozie drużyny i doniesienie jej do swojej bazy. Po trafieniu przeciwnik musi opuścić teren gry. O ile niósł flagę powinien ją zostawić w miejscu, w którym został trafiony. Podobnie jak w innych scenariuszach gracz wyeliminowany nie może komunikować się z zawodnikami pozostającymi w grze. Drużyna wygrana to ta, której uda się zdobyć i donieść flagę drużyny przeciwnej do swojego obozu.
Blackjack – gra polegająca na zdobywaniu flagi drużyny przeciwnej, przy czym każdy z graczy może wystrzelać tylko po 21 kulek na całą grę.
Zwiad – w grze bierze udział więcej zespołów liczących zazwyczaj pięciu zawodników. Na terenie znajdują się specjalne punkty kontrolne. Punktowane jest pojawienie się w każdym kolejnym punkcie kontrolnym. Obecność zawodnika w punkcie kontrolnym odnotowuje się robiąc ślad długopisem na kartkach przytwierdzonych na stałe do nadgarstków zawodników. Każdemu punktowi kontrolnemu przypisany jest odpowiedni kolor długopisu.
Obrona Częstochowy – w grze biorą udział dwa zespoły. Jedna drużyna broni, druga atakuje. Broniący się określają teren, poza który nie będą wychodzić. Czas rozgrywki ustala się biorąc pod uwagę liczbę graczy i rodzaj terenu. Drużyna atakująca wygrywa grę w chwili gdy zdobędzie flagę. Drużyna broniąca wygrywa w chwili gdy uda się jej powstrzymać atak.
Misja ratunkowa – stosunkowo prosta rozgrywka, która polega na odbijaniu zakładnika. W grze biorą udział dwie drużyny: terroryści oraz antyterroryści. Rozgrywka trwa zazwyczaj około 10 min. Misja ratunkowa jest uznana za nieudaną jeżeli antyterroryści nie zmieszczą się w tym czasie. Terroryści nie mogą strzelać do zakładnika aż do czasu, gdy nie zostanie on „przejęty” przez jednego z antyterrorystów. Antyterroryści wygrywają w chwili gdy zakładnik wróci do ich obozu bez szwanku.
Ochranianie Prezydenta – bardzo popularny scenariusz. Jeden z graczy (prezydent) nie ma markera. Reszta zawodników dzieli się na terrorystów i zespół ochraniający prezydenta.
Celem ochrony prezydenta jest przeprowadzenie go bezpiecznie wcześniej ustaloną trasą lub z jednego miejsca do drugiego. Zadaniem terrorystów jest wyeliminowanie prezydenta za wszelką cenę.
Zdobywanie Flagi – najbardziej klasyczny ze znanych scenariuszy i najbardziej popularny dla zawodników grających w lasach. Większość pozostałych rozgrywek, które obywają się w lesie to zmodyfikowane lub udoskonalone wersje tego scenariusza. W grze toczą ze sobą walkę dwa zespoły (nie ma wskazówek dotyczących liczebności drużyn). Celem gry jest zdobycie flagi drużyny przeciwnej umiejscowionej w obozie drużyny i doniesienie jej do swojej bazy. Po trafieniu przeciwnik musi opuścić teren gry. O ile niósł flagę powinien ją zostawić w miejscu, w którym został trafiony. Podobnie jak w innych scenariuszach gracz wyeliminowany nie może komunikować się z zawodnikami pozostającymi w grze. Drużyna wygrana to ta, której uda się zdobyć i donieść flagę drużyny przeciwnej do swojego obozu.
Blackjack – gra polegająca na zdobywaniu flagi drużyny przeciwnej, przy czym każdy z graczy może wystrzelać tylko po 21 kulek na całą grę.
Zwiad – w grze bierze udział więcej zespołów liczących zazwyczaj pięciu zawodników. Na terenie znajdują się specjalne punkty kontrolne. Punktowane jest pojawienie się w każdym kolejnym punkcie kontrolnym. Obecność zawodnika w punkcie kontrolnym odnotowuje się robiąc ślad długopisem na kartkach przytwierdzonych na stałe do nadgarstków zawodników. Każdemu punktowi kontrolnemu przypisany jest odpowiedni kolor długopisu.
Obrona Częstochowy – w grze biorą udział dwa zespoły. Jedna drużyna broni, druga atakuje. Broniący się określają teren, poza który nie będą wychodzić. Czas rozgrywki ustala się biorąc pod uwagę liczbę graczy i rodzaj terenu. Drużyna atakująca wygrywa grę w chwili gdy zdobędzie flagę. Drużyna broniąca wygrywa w chwili gdy uda się jej powstrzymać atak.
Misja ratunkowa – stosunkowo prosta rozgrywka, która polega na odbijaniu zakładnika. W grze biorą udział dwie drużyny: terroryści oraz antyterroryści. Rozgrywka trwa zazwyczaj około 10 min. Misja ratunkowa jest uznana za nieudaną jeżeli antyterroryści nie zmieszczą się w tym czasie. Terroryści nie mogą strzelać do zakładnika aż do czasu, gdy nie zostanie on „przejęty” przez jednego z antyterrorystów. Antyterroryści wygrywają w chwili gdy zakładnik wróci do ich obozu bez szwanku.
Ochranianie Prezydenta – bardzo popularny scenariusz. Jeden z graczy (prezydent) nie ma markera. Reszta zawodników dzieli się na terrorystów i zespół ochraniający prezydenta.
Celem ochrony prezydenta jest przeprowadzenie go bezpiecznie wcześniej ustaloną trasą lub z jednego miejsca do drugiego. Zadaniem terrorystów jest wyeliminowanie prezydenta za wszelką cenę.
Historia gry rozwiń
Historia gry zwiń
Pierwsza rozgrywka paintballu jest datowana na 1981 rok, kiedy to w New Hampshire (USA) odbyła się "bitwa", w której udział wzięło dwunastu graczy. Wykorzystano wówczas specjalne markery, które wcześniej farmerom służyły do oznaczania bydła. Zwyciężył wtedy niezauważony przez resztę graczy Ritchie White, który aby wygrać nie musiał ani razu skorzystać z markera. Rozgrywka odbywała się w oparciu o jeden z popularniejszych obecnie scenariuszy – Zdobywanie Flagi. O grze zrobiło się głośno w mediach. Powstało o niej szereg artykułów w tym m.in. w czasopiśmie "Time". Rozgłos spowodował rosnące zainteresowanie nową formą zabawy. Wiele osób wykazywało chęć sprawdzenia się w nowej grze. Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie powołana została przez pomysłodawców gry firma National Survival Game Inc. zlokalizowana w New London. Głównym założeniem przedsiębiorstwa była organizacja produkcji sprzętu i wdrożenia go do sprzedaży. Od tamtego czasu popularność sportu w USA wciąż wzrasta. Według badań paintball należy obecnie do kluczowych sportów ekstremalnych.
Podobnie jak w USA, paintball znalazł swoich entuzjastów w Polsce. Uprawiany jest przede wszystkim rekreacyjnie, chociaż istnieją również profesjonalne kluby paintballowe. Ich członkowie traktują tę formę aktywności znacznie bardziej poważnie lokując niemałe pieniądze w sprzęt i poświęcając grze zdecydowanie więcej czasu. Profesjonalne rozgrywki paintballowe odbywają się w ramach ligi. W Polsce wyróżniamy obecnie PLP – Polską Ligę Paintballową, PPLH – Polską Paintballową Ligę Hopperball oraz PPXL – Polską Paintballową X Ligę. Osobną od niedawna zrzeszoną grupę stanowią gracze, których miejscem rozgrywek jest wydzielony teren lasu.
Podobnie jak w USA, paintball znalazł swoich entuzjastów w Polsce. Uprawiany jest przede wszystkim rekreacyjnie, chociaż istnieją również profesjonalne kluby paintballowe. Ich członkowie traktują tę formę aktywności znacznie bardziej poważnie lokując niemałe pieniądze w sprzęt i poświęcając grze zdecydowanie więcej czasu. Profesjonalne rozgrywki paintballowe odbywają się w ramach ligi. W Polsce wyróżniamy obecnie PLP – Polską Ligę Paintballową, PPLH – Polską Paintballową Ligę Hopperball oraz PPXL – Polską Paintballową X Ligę. Osobną od niedawna zrzeszoną grupę stanowią gracze, których miejscem rozgrywek jest wydzielony teren lasu.
Etykieta i wskazówki rozwiń
Etykieta i wskazówki zwiń
Podczas każdej gry należy mieć założoną maskę ochraniającą twarz oraz głowę. Jest to podstawowa zasada bezpiecznej gry. Siła wystrzału z markerów wykorzystywanych do gry w paintball może zranić zawodnika (przede wszystkim oczy i uszy) o ile nie ma on założonej maski.
Podczas przerw w grze należy każdorazowo zabezpieczać marker. Istnieją metody zabezpieczenia poprzez blokadę spustu oraz zabezpieczenie wylotu lufy naciągając na lufę odpowiednią torebkę lub poprzez umieszczenie specjalnego grzybka w lufie markera. Niezabezpieczony marker może być bardzo niebezpieczny.
Powszechnie uważa się, że maksymalna bezpieczna prędkość wylotowa kuli to 300 fps. Można ją zmierzyć przy pomocy chronografu radarowego.
Podczas przerw w grze należy każdorazowo zabezpieczać marker. Istnieją metody zabezpieczenia poprzez blokadę spustu oraz zabezpieczenie wylotu lufy naciągając na lufę odpowiednią torebkę lub poprzez umieszczenie specjalnego grzybka w lufie markera. Niezabezpieczony marker może być bardzo niebezpieczny.
Powszechnie uważa się, że maksymalna bezpieczna prędkość wylotowa kuli to 300 fps. Można ją zmierzyć przy pomocy chronografu radarowego.
AMER-EVENT, Pole PAINTBALL'owe
Inowrocław/Pakość
Jako jedyni w Inowrocławiu, dysponujemy 300m² pola do popisu (fachowo przygotowanego terenu leśnego k....
Citypaintball Wrocław
Wrocław
Jedyny w centrum Wrocławia poligon paintballowy z oddzielonymi 3 terenami tematycznymi (wioska, aztec,...
Crazy Monkeys - Paintball Integracja
Ostrowiec Świętorzkyski
Crazy Monkeys - Paintball Integracja dysponuje polem o powierzchni ok 3 ha, zlokalizowanym w Rudzie...
Cwynar Paintball Sport
Oława
Cwynar Paintball Sport dysponuje 2-hektarowym terenem leśnym a także terenami w okolicach Wrocławia a...
Hala Paintball ASG Rywalizacja
Kraków
Przyjdź na hale Rywalizacji.
Poligon pod dachem to 3500 mkw. postindustrialnego terytorium do walki....
Paintball / ASG Kraków - Poligon Area 51
Kraków
Poligon AREA 51 Kraków - Myślenice
Paintball w Krakowie to pola paintballowe w liczbie kilkunastu,...
KLUB BUM-BUM
Toruń
Klub Bum -bum kompleksowo organizuje i prowadzi imrezy o charakterze sportowo-integracyjnym. Szczególną...
at-paintball
Toruń- Zamek Bierzgłowski
Pole do gry w paintball
PAINTBALL TERYTORIUM
Wrocław
PAINTBALL TERYTORIUM dysponuje kilkoma terenami do gry m.in. torem o powierzchni kilki km2 zlokalizowanym...
DRAGON PAINTBALL RYBNIK-Zamysłów
Rybnik
Dragon Paintball Rybnik-Zamysłów to pole zlokalizowane prawie w Centrum miasta zaledwie 30min pieszo od...
Paintball-Park.pl
Poznań
Paintball-Park.pl dysponuje dwoma polami do gry na których organizowane są imprezy dla osób prywatnych...