Dodaj obiekt sportowydodaj klub sportowydodaj wydarzenie sportowe

Logowanie Rejestracja »» Przypomnij hasło
Jesteś tutaj: » Strona główna  / Informacje o dyscyplinach  / Rajdy Terenowe

rajdy terenowe

rajdy terenowe ArenaSportu.pl jest idealnym miejscem dla wszystkich uprawiających off-road. To nie tylko aktualna baza klubów, torów i wydarzeń sportowych z całej Polski ale również społeczność, którą możesz tworzyć razem z nami.

Zapraszamy wszystkich chętnych do rejestracji - pozwól się odnaleźć innym kierowcom, a także sam dodawaj kluby, tory, organizuj spotkania lub zawody.

Oprócz tego u nas poznasz rodzaje zawodów, a także dowiesz się więcej o sprzęcie i historii tej dyscypliny.

Czym jest off-road rozwiń rozwiń

Czym jest off-road zwiń zwiń


Rajdy terenowe, znane również jako off-road, to dyscyplina sportu motorowego polegająca na jeżdżeniu specjalnie przygotowanym samochodem po nieutwardzonych drogach. Są to rajdy długodystansowe rozgrywane zazwyczaj w ciągu kilku do kilkunastu dni. Cechują się one bardzo długimi odcinkami specjalnymi (nawet do 900 km) przez co zazwyczaj w ciągu dnia rozgrywa się tylko jeden odcinek specjalny (OS). W rajdach terenowych mogą uczestniczyć nie tylko samochody osobowe, ale również ciężarówki, motocykle, a nawet quady. Nawigacja na trasie rajdu odbywa się za pomocą książki drogowej oraz urządzeń GPS. Najbardziej znanym rajdem terenowym na świecie jest Rajd Dakar (wcześniej Paryż–Dakar).

Historia rajdów terenowych rozwiń rozwiń

Historia rajdów terenowych zwiń zwiń


Konstrukcję pierwszego samochodu terenowego przypisuje się Francuzowi Adolphowi Kégresse. Prototypem współczesnych terenówek były pojazdy półgąsienicowe, które charakteryzowały się lepszymi własnościami terenowymi, niż pojazdy kołowe (ponadto były od nich prostsze i tańsze). Znalazły one bardzo szerokie zastosowanie w działaniach wojennych – używano je jako: ciągniki artyleryjskie, transportery opancerzone, samochody pancerne i ciężarówki terenowe. Sam Kégresse do roku 1917 pełnił funkcję szefa garaży cara Rosji Mikołaja II. Po rewolucji październikowej opuścił Rosję i przeniósł się do Francji, gdzie wznowił pracę nad rozwojem półgąsienicowego układu jezdnego. Związany był w tym czasie z Citroenem. Kariera skonturowanych przez niego pojazdów półgąsienicowych zakończyła się tuż po drugiej wojnie światowej, kiedy do masowego obiegu trafiły mniejsze i lżejsze pojazdy kołowe z większą ilością osi napędzanych. Pierwszy do gry wkroczył Jeep, a wkrótce w jego ślady poszły takie firmy produkujące samochody jak brytyjski Land Rover czy japońskie Toyota, Datsun/Nissan i Mitsubishi. Wtedy mniej więcej zaczęto używać tych samochodów do rekreacyjnych, nie tylko czysto praktycznych celów. Były to początki off - roadu.

W latach 60-tych na rynku zaczęły pojawiać się pojazdy typu SUV – samochody użytku sportowego. Miały one połączyć cechy luksusowego samochodu osobowego i terenowego, z tą różnicą, że mimo wszystko miały zapewnić wysoki komfort podróżowania. Przeznaczone były one jednak do raczej rekreacyjnego niż wyczynowego uprawiania off-roadu i nie znajdywały zastosowania na bardziej ekstremalnych trasach. Za pierwszy samochód typu SUV uważa się Jeepa Wagoneera, który pojawił się na rynku w USA w 1962 roku. Pierwszy Europejski samochód typu SUV - Range Rover - wyprodukowany został osiem lat później w Wielkiej Brytanii.

Najbardziej znanym obecnie rajdem terenowym jest Rajd Dakar. Po raz pierwszy rozegrano go w 1979 roku. Do 1994 roku trasa rajdu wiodła z Paryża we Francji do Dakaru w Senegalu z przeprawą promową przez Morze Śródziemne (stąd jego dawna nazwa, Rajd Paryż-Dakar). W 2008 roku, po raz pierwszy w historii imprezy, rajd został odwołany. Powodem była obawa o zagrożenie atakami terrorystycznymi na terytorium Mauretanii. Rok później wyścig opuścił kontynent afrykański już całkowicie – rozegrano go w Ameryce Południowej, tam też najprawdopodobniej odbędzie kolejna edycja imprezy. Nazwa rajdu – Dakar – jest już zatem tylko umowna.

Rodzaje zawodów rozwiń rozwiń

Rodzaje zawodów zwiń zwiń


Zawody w rajdach terenowych off-road odbywać mogą się w kategoriach:

  1. Dune bashing – polega na jeździe po piaskowych wydmach, dlatego też najwięcej tego typu wyścigów odbywa się na Bliskim Wschodzie. Z torami przeznaczonymi do tej odmiany off – roadu spotkać można się również w Stanach Zjednoczonych, w tym w parkach stanowych w Michigan i Californii.

  2. Greenlaning – jest jedną z najmniej ekstremalnych odmian rajdów terenowych. W tym wypadku bardziej niż o sprawdzanie możliwości swoich i samochodu chodzi o czerpanie przyjemności z jazdy wśród pięknych krajobrazów. Trasy w tym wypadku przebiegają najczęściej przez lasy albo wyłączone z użytku drogi.

  3. Mudding – jest już odmianą zdecydowanie ekstremalną, wymagającą wyposażenia samochodu w specjalne opony. Polega na przejeżdżaniu przez tereny obfitujące w mokrą glinę i błoto – aż do momentu, w którym samochód utknie w błocie, a dalsza jazda nie będzie możliwa.

  4. Rock crawling – jest zdecydowanie najbardziej techniczną z odmian rajdów terenowych. W tym przypadku terenówki przejeżdżają przez skały. Najczęściej drugi członek ekipy porusza się pieszo przed pojazdem i informuje kierowcę o przeszkodach, które ten mógłby przeoczyć. Konkurencją podobną do rock crawling jest rock Racine. Zasadnicza różnica sprowadza się do tego, że w tej drugiej nie jest karane uderzanie o przeszkody, cofanie lub używanie kabestanu.

  5. Formula off-road – bardzo widowiskowa odmiana rajdów terenowych, uprawiana przede wszystkim w krajach Skandynawskich. Przeprowadza się je na bardzo wysokich wydmach, albo w kamieniołomach. Zazwyczaj biorą w nich udział specjalnie do tego typu rajdu przygotowane samochody.

  6. Triale – najbezpieczniejszy rodzaj rajdów, gdzie nacisk kładzie się raczej na wykazanie się umiejętnościami niż oszałamiającą szybkość. Wyróżnia się trzy tradycyjne formy off- roadowego trialu: Road-taxed vehicle trialing, Cross-country vehicle trialing i Winch challenge.

  7. Winch events – to jazda po terenach, w których raczej trudno obejść się bez kabestanu (urządzenie typu wyciągarki).

Sprzęt rozwiń rozwiń

Sprzęt zwiń zwiń


Samochód terenowy zbudowany jest zazwyczaj w oparciu o ramę, z napędem na wszystkie koła, ze specjalnymi oponami, skrzynią rozdzielczo-redukcyjną, zwiększonym prześwitem poprzecznym (190 - 400 mm) i zwiększoną zdolnością pokonywania wzniesień. Zazwyczaj jest to również samochód typu SUV (Sport Utility Vehicle). Najbardziej znanym, a jednocześnie uważanym za najlepszy wśród samochodów terenowych, jest samochód marki Hummer (wersja cywilna Hummer H1 Alpha, wojskowa – Humvee). Wśród innych znanych producentów terenówek wymienić można jeszcze Suzuki, Jeep, Land Rover, Nissan, UAZ, ARO, Toyota czy Mitsubishi. Obecnie w Polsce produkuje się terenowy samochód osobowy Honker.